Trailrunning is sportief avontuur en een goede aanvulling op je wegtraining

Hardlopen heeft als voordeel dat het niet veel tijd hoeft te kosten. Fijn vanuit huis het vertrouwde rondje lopen, even douchen en je bent weer helemaal fit. Toch is het ook weleens leuk om iets heel anders te doen op het gebied van hardlopen. Trailrunning bijvoorbeeld. Lekker hardlopen in de vrije natuur, op onverharde paden, middenin de ongerepte natuur. In een compleet nieuwe omgeving waarin alles nieuw is.

Je bent constant bezig; opletten dat je de juiste route volgt, maar ook om te kijken waar je loopt. Want in de vrije natuur kun je natuurlijk van alles tegenkomen!

Betere demping met trailrunning

Wat veel mensen niet weten is dat verharde paden weinig demping geven. Hierdoor kun je gemakkelijk blessures oplopen. Met trailrunning loop je op onverharde paden bestaande uit zand, grond of bijvoorbeeld gras. Deze ondergronden dempen veel beter. Als je blessuregevoelig bent, kun je hier veel baat bij hebben. Je gewrichten hoeven minder klappen op te vangen en de belasting is veel lager.

Speciale trail hardloopschoenen

Het is belangrijk om goed voorbereid te beginnen me een trailrun. Belangrijkste hierbij is de keuze voor geschikte hardloopschoenen. Bij trailrunning lopen de routes dwars door de natuur waarbij je onderweg van alles kunt verwachten. Van bospaden, zandpaden tot bergpaden. En op deze paden ligt van alles. Takken waar je overheen gaat lopen, losse stenen en boomstronken.

Dit betekent dat je goede grip moet hebben en dat je schoenen tegen een stootje moeten kunnen. Als je een losse steen tegen je voet krijgt, moet je schoen dit wel op kunnen vangen. Als je echt veel wilt gaan trailen is het raadzaam speciale trailrun-schoenen aan te schaffen. De meeste online hardloopwebwinkels, zoals All4running, hebben een speciale pagina met trailrun-schoenen

bospad trailrunning
Herfstige bospaden lenen zich uitstekend voor trailrunning

Begin je met trailrunning? Bouw het rustig op

Een trailrun is echt iets heel anders dan een normale loop. Tijdens een normale looproute loop je op verharde paden en heb je weinig onvoorspelbare elementen. Bij een trailrun is dit compleet anders. Doordat je in de vrije natuur loopt, is er niets verhard en is alles juist onvoorspelbaar. Rennend door een riviertje waarbij je niet weet of er rotsen liggen in het donkere water. Of je loopt juist bergop een bergwand op, waarbij je klimmend en klauterend boven moet zien te komen. Of naar beneden van een boshelling waarbij er onder de bladeren zomaar een kuil verstopt kan zijn.

Kortom, het is avontuurlijk, maar zeker ook intensief. Niet alleen fysiek maar ook geestelijk. Bouw het daarom rustig op. Ga eerste een korte trialrun doen om te wennen. Kies daarna pas voor een wat langere afstand.

Aanvulling op hardlooptraining op asfalt

Je wegtraining af en toe afwisselen met trailrunnen is uitstekend voor je algehele hardloopniveau. Dit geldt zeker als je ook wat heuvels en klimmetjes meepakt. Daarbij ontzie je je knieën.

De natuur is van iedereen

Het is mogelijk dat je tijdens het lopen van een (oefen) trialrun andere mensen tegenkomt die hun hobby in de natuur uitoefenen. Hou hier rekening mee. Dit kunnen bijvoorbeeld vogelspotters zijn of wandelaars. De natuur is nu eenmaal van iedereen.

En misschien maakt dat juist trailrunning wel zo onwijs leuk; je komt op plekken waar je nog nooit bent geweest, je staat voor nieuwe uitdagingen en komt veel verschillende mensen tegen in de vrije natuur. Kortom, een nieuw avontuur om zeker uit te proberen!

Trailrunning Wedstrijden en Events

Ben je al wat gewend aan het trail runnen en wil je wel eens meedoen aan een trailrunning wedstrijd? Je vindt events voor trilrunners op de kalenders van MudSweatTrails en Trail-running.eu.

Plaats een reactie