Sneller worden met hardlopen: 5 adviezen

Als je net begint met hardlopen, ben je voornamelijk bezig met het vergroten van je bereik. Je begint met 5 kilometer, later loop je 7 kilometer en na een tijdje kun je 10 kilometer hardlopen. Ben je tevreden over je bereik als hardloper, maar nog niet over je tempo? Dan geven wij je graag enkele tips om jouw standaard route wat sneller te kunnen lopen. 

Tip 1: wissel je trainingen af

Als je jouw tempo wil verhogen, heb je er niets aan steeds dezelfde route op steeds hetzelfde tempo te lopen. In dit geval kun je jouw trainingen het beste afwisselen. De ene keer loop je je vertrouwde route op je vertrouwde tempo, dan loop je een andere route op een veel hoger tempo. Door intervaltrainingen en tempolopen aan je trainingsprogramma toe te voegen, ga je vanzelf sneller lopen. Niet alleen tijdens de tempolopen, maar ook tijdens je vertrouwde rondje. 

Tip 2: train je spieren

Wat veel hardlopers niet weten, is dat een sterk bovenlichaam de sportprestaties flink kan verbeteren. Sterke beenspieren zijn belangrijk, maar het is ook goed om je andere spieren te trainen als je beter en harder wil lopen. Train daarom regelmatig je spieren – ook in je bovenlichaam! – en je wordt vanzelf sneller. 

Tip 3: geef jezelf eens rust

Hard trainen is goed, maar rust is ook erg belangrijk. Heb je op maandag flink getraind, dan is het verstandig om op dinsdag even rust te nemen. Door rust te nemen, kunnen je spieren even herstellen en wordt jouw training van woensdag alleen maar beter. Zeker als je jezelf aan het uitdagen bent door je tempo te verhogen, is een rustdag erg belangrijk. 

Tip 4: trek af en toe een sprintje

Door af en toe een sprintje te trekken, neemt je kracht toe. Neemt je kracht toe, dan kun je gemakkelijker je looptempo verhogen. Je hoeft niet continu sprintjes te trekken: een korte sprint aan het einde van iedere training is prima.

Tip 5: probeer gewicht te verliezen

Heb je al een afgetraind lichaam? Dan mag je deze tip vergeten. Heb je nog wat (buik)vet, dan loont het wel om gewicht te verliezen. Door 1 kilo te verliezen, kun je namelijk al een halve minuut sneller worden op een afstand van 10 kilometer. Verlies je 5 kilo, dan wordt je snelheid nog hoger. Dit is niet zo vreemd, want je hoeft simpelweg minder gewicht met je mee te dragen. 

Plaats een reactie